دانلود پروژه مقاله تحقیق

مقاله تحقیق پروژه پایان نامه

دانلود پروژه مقاله تحقیق

مقاله تحقیق پروژه پایان نامه

حجر و قیومت

با سلام خدمت دوستان گلم پروژه زیر بافرمت wordدر77  صفحه تهیه بدون نیاز به ویرایش آماده چاپ میباشد.....

حجر و قیومت

حجر در لغت به معنای منع و بازداشتن آمده است. در اصطلاح حقوقی نیز حجر، به معنای عدم اهلیت استیفاست و در تعریف آن حقوقدانان معتقدند که، حجر عبارت است از منع شخص به حکم قانون از اینکه بتواند امور خود را بطور مستقل و بدون دخالت دیگری اداره کند و شخصاً اعمال حقوقی انجام دهد،به این ممنوعیت قانونی حجر گفته می شود.

موضوع: حجر و قیومت

فهرست عناوین

چکیده : 6

مقدمه : 6

انواع حجر: 6

1) حجر عام و حجر خاص: 6

2) حجر حمایتی و سوء ظنی: 7

3) حجر قانونی و حجر قضایی: 7

4) حجر مبتنی بر فقدان اراده و نقص اراده: 8

5) حجر در امور مالی و غیرمالی: 8

6) حجر مغیّی و حجری که غایت معنی ندارد: 8

*   تصرفات معسر : 11

*   معاملات معسر : 11

اولیاء 11

ولایت حاکم شرع: 11

ولایت پدر: 12

*   معاملات پدر در اموال فرزند صغیر : 12

*   پدر و مادر غیر مسلمان : 12

*   قیم شدن زن : 13

بلوغ 13

سن بلوغ پسران: 13

یکسان بودن تکالیف در بالغ: 14

علایم تعبدى و طبیعى بلوغ: 15

اسلام حجر 16

سیمای علمی حجر 17

سیمای معنوی، اجتماعی و نظامی 17

قیومیت : 20

صلابت توأم با مهربانی 21

حدیث ذیل مسؤلیت مرد را در برابر ملاطفت به زن به خوبی بیان می نماید : 22

خوش رفتاری باخانواده 23

توجه به قیومیت خدا و ترک گناه : 23

خانواده 28

مرد سالاری 30

شوهر مسؤل نه حاکم 30

مرد سالاری 32

اقتدار وصلابت : 32

حدیث ذیل مسؤلیت مرد را در برابر ملاطفت به زن به خوبی بیان می نماید : 33

خوش رفتاری باخانواده 34

قیومیت و رضاع 36

قیومیت حق است یا حکم ؟ 37

شرایط عهده دار امر قیومیت 39

نگهداری و سرپرستی از کودک پس از انحلال نکاح 42

ادله روایی قیومیت 44

نقد و بررسی رأی مشهور فقها 46

فصل‌ اول‌_  اهلیت‌ و انواع‌ آن‌ از نظر قانون‌ مدنی‌ 47

گفتار اول _ تعریف اهلیت 47

1ـ تعریف‌ لغوی‌ و فقهی‌ اهلیت‌ 47

2ـ تعریف‌ حقوقی‌ اهلیت‌ 48

گفتار دوم _ انواع اهلیت در قانون مدنی 49

3ـ اهلیت‌ دارا بودن‌ حقوق‌ 49

5ـ شرایط‌ اهلیت‌ تمتع‌ 49

6ـ اهلیت‌ قانونی‌ یا اهلیت‌ اجراء 50

7ـ اهلیت‌ تملک‌ـ یک‌ اصطلاح‌ نامناسب‌ 50

فصل‌ دوم‌ـ عدم‌ اهلیت‌ و انواع‌ آن‌  51

گفتار اول_ آیا عدم‌ اهلیت‌ تمتع‌ امکان‌ دارد؟ 51

گفتار دوم _ عدم‌ اهلیت‌ کلی‌ و نسبی‌ 52

الف‌ـ عدم‌ اهلیت‌ کلی‌ 52

ب‌ـ عدم‌ اهلیت‌ نسبی‌ 52

گفتار سوم ـ آثار حقوقی‌ عدم‌ اهلیت‌ کلی‌ و نسبی‌ 52

گفتار چهارم _ بررسی‌ برخی‌ از مصادیق‌ عدم‌ اهلیت‌ 53

گفتار پنجم _ یک‌ استثناء 55

فصل‌ سوم‌ ـ مبانی‌ حقوقی‌ حجر و عدم‌ اهلیت‌ 57

1ـ حمایت‌ از شخص‌ محجور 57

2ـ حمایت‌ از اشخاص‌ ثالث‌ 57

3ـ حمایت‌ از جامعه‌ و رعایت‌ نظم‌ عمومی‌ آن‌ 58

4ـ عدم‌ اهلیت‌ قانونی‌ 59

5ـ عدم‌ اهلیت‌ و یا ممنوعیت‌ قضائی‌ و اداری‌ 59

فصل‌ چهارم‌ ـ ماهیت‌ حقوقی‌ مقررات‌ مربوط‌ به‌ اهلیت‌ 60

گفتار اول _ آیا قوانین‌ مربوط‌ به‌ اهلیت‌ از جمله‌ قوانین‌ آمره‌ محسوب‌ می‌شوند؟ 60

گفتار دوم _ قوانین‌ آمره‌ و تحدید اراده‌ 61

گفتار سوم _ نتیجه‌ بحث‌ 61

فصل‌ پنجم‌ـ تعریف‌ اهلیت‌ و شرایط‌ آن‌ در قانون‌ مدنی‌ 62

کلیات‌ـ شرایط‌ اهلیت‌ در قانون‌ مدنی‌ 62

گفتار اول‌ـ شرط‌ اول‌ اهلیت ‌؛ بلوغ‌ 62

الف‌ـ تعریف‌ بلوغ‌ 63

ب‌ـ تعریف‌ صغیر و انواع‌ آن‌ 63

1ـ تعریف‌ صغیر 63

2ـ انواع‌ صغیر 64

ج‌ـ تعریف‌ تمیز و آثار حقوقی‌ آن‌ 64

1ـ تعریف‌ تمیز 64

2ـ تشخیص‌ عرفی‌ تمیز 65

3ـ آثار حقوقی‌ تمیز 65

4ـ یک‌ اشکال‌ 65

گفتار دوم‌ ـ دامنه‌ عدم‌ اهلیت‌ صغیر و آثار حقوقی‌ آن‌ 66

الف‌ـ مواردی‌ که‌ صغیر دارای‌ اهلیت‌ شناخته‌ می‌شود 66

1ـ تملکات‌ بلاعوض‌ 66

تذکر: یک‌ ایراد و پاسخ‌ آن‌ 67

2ـ1  دکترین‌ و نظریه‌ علمای‌ حقوق‌ 68

3ـ قراردادهای‌ کار 69

3_ 2_ دکترین‌ علمای‌ حقوق‌ 70

منابع: 72

 چکیده :

حجر در لغت به معنای منع و بازداشتن آمده است. در اصطلاح حقوقی نیز حجر، به معنای عدم اهلیت استیفاست و در تعریف آن حقوقدانان معتقدند که، حجر عبارت است از منع شخص به حکم قانون از اینکه بتواند امور خود را بطور مستقل و بدون دخالت دیگری اداره کند و شخصاً اعمال حقوقی انجام دهد،به این ممنوعیت قانونی حجر گفته می شود.

) حجر مبتنی بر فقدان اراده و نقص اراده:

گاهی حجر به علت نبود قوه درک، شعور  و اراده است که اصلاً شخص محجور، فاقد قوای دماغی سالم است مثل مجنون و گاهی حجر به علت نقص در قوای دماغی یا عدم کفایت اراده است؛ مثل حجر صغیر ممیز یا سفیه.

 

5) حجر در امور مالی و غیرمالی:

گاهی حجر و ممنوعیت تصرف شخص، فقط در امور مالی است مثل حجر سفیه که در امور غیر مالی نمی‌باشد و فقط در امور مالی است که عقل معاش ندارد و گاهی حجر هم شامل امور مالی و هم غیر مالی است مثل حجر صغیر و مجنون که عام است.

 

6) حجر مغیّی و حجری که غایت معنی ندارد:

گاهی حجر محدود به زمان خاصی است مثل حجر صغیر که پس از رسیدن به سن بلوغ و رشد، مرتفع می‌شود. ولی گاهی غایت معنی ندارد مثل حجر مجنون که معلوم نیست که برطرف می¬شود یا نه و تا کی ادامه دارد.

احـکام حجر

اسباب حجر

اعسار:

معنى مُعسر :

سؤال 688 : به نظر جناب عالى معسر به چه کسى گفته مى شود ؟ آیا به صرف نداشتن مصرف سال به کسى معسر گفته مى شود یا این که باید امکان تحصیل مال نیز نداشته باشد تا به او معسر اطلاق شود ؟

جواب : معسر کسى است که اموال موجودى او به بدهى هاى حال او کافى نباشد و چنانچه قادر به تحصیل مال باشد بر او واجب است که تحصیل نموده و اداء دیون بنماید .

*   مقصود از عنوان اعسار :

سؤال 689 : آیا اعسار یک عنوان کلى قابل انطباق بر مجموعه فقه است یا فقط حاکم بر امورات مالى و محدود به مسائل مالى است ؟

جواب : شخص محجور شرعاً از تصرف در مال خود فقط ممنوع است .

*   اشتراک معسر و مفلس درحکم :

سؤال 690 : آیا معسر و مفلس داراى یک حکم اند ؟ آیا جمیع تصرفات معسر حین الاعسار حتى در مستثنیات دین نافذ و صحیح است ؟ در این مورد بین قبل و بعد حکم حاکم به اعسار فرقى هست یا خیر ؟

جواب : احکام معسر و مفلس یکى است و منع از تصرفات شرعاً بعد از حکم حاکم شرع است .

*   راه ثبوت اعسار :

سؤال 691 : راه هاى ثبوت اعسار را چه مى دانید ؟ آیا راه تشخیص منحصر به طریق بینه و قسم است یا از استظهار و کشف و علم و امثال آن نیز در ثبوت آن مى توان استفاده نمود ؟

جواب : چنانچه بر اثر استظهار و کشف براى حاکم ( مجتهد جامع الشرائط ) علم به اعسار حاصل شود مى تواند حکم به اعسار نماید .

سؤال 692 : با توجه به این که احکام ظاهریه در شبهات موضوعیه احتیاج به فحص و کشف ندارد در ثبوت اعسار اشخاص فحص و تحقیق مبناى شرعى دارد یا خیر ؟ و آیا در این مورد نیز فقط باید از قاعده « البینة للمدعى و الیمین على من انکر  باید استفاده نمود یا راه هاى دیگرى از قبیل علم قاضى ، استظهار از حال معسرو تحقیق از افراد وتوجه به مستندات و ادله ارائه شده نیز طرق شرعى هستند ؟

جواب : استظهار از حال معسر و تحقیق از افراد و مستندات و ادله مقبوله چنانچه سبب علم قاضى ( مجتهد جامع الشرائط ) شود ، مى تواند به آنها حکم به اعسار نموده و اعسار ثابت مى شود .


 هنگام خرید لطفا مشخصات و آدرس ایمیل خود را با دقت وارد کنید چون یک نسخه از لینک دانلود به آدرس ایمیل وارد شده هنگام خرید ارسال می شود . آدرس ایمیل با www. آغاز نمی شود .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.